avundsjuka.

 
Avundsjuka är nog något som alla avskyr. Vi hatar när vi märker att personer i våran omgivning är avundsjuka, vi hatar när personer trycker ner varandra pga avund. Men ändå så blir vi avundjuka själva? även fast vi hatar det så mycket. Det går inte att slippa undan avundsjuka, eller välja om man ska bli det eller inte. Acceptera att du är avundsjuk och låt det vara så. Det kommer alltid finnas personer som har något du vill ha, det kommer också alltid finnas personer som vill ha något som du har.
 
Jag tror att allt handlar om hur vi hanterar avundsjukan. Hur nöjda och stolta vi än är över oss själva tror jag att avundsjukan kan slå till på ett eller annat sätt iallafall. Om vi alla lär oss hantera den på rätt sätt, ett sätt som inte handlar om att trycka ner eller kritisera andra så tror jag att avundsjukan inte kommer vara ett så stort problem för varken oss själva eller samhället längre.
 
Jag har ändrat på mig mycket för att jag har fått bättre självförtroende vilket jag tror går hand i hand med hur man hanterar avundsjuka. Jag är stolt för precis som den jag är vilket jag är väldigt glad över. Eftersom att jag vet att jag duger precis som jag är, är det lättare att vara glad och uppmuntra andra.  Jag kommer alltid vara avundsjuk på folk som kan sjunga, folk som har rakt hår, folk som har långa ben, folk som vågar saker som inte jag vågar och massa annat. Istället för att trycka ner dom, vänder jag på det och  Hanterar avundsjukan med andra ord: genom att erkänna det, uppmuntrar och visar att jag beundrar dem. 
 
Klart att man ska vara stolt över sig själv, men att känna stolthet genom att trycka ner andra är ett väldigt fel sätt att gå tillväga. Accepterar man för sig själv att man är avundsjuk tror jag att det är lättare att göra något åt det än om man vägrar inse det och bara försöker slippa undan det. 
Jag har lärt mig att vara glad för andras skull, vilket jag hade väldigt svårt med tidigare. Jag är glad för andas skull, imponeras och inspireras utav andras framgångar. Tycker att det borde finnas fler som kan glädjas åt andra.
 
MEN glöm aldrig att det kommer alltid finnas personer som har något som du inte har, som du önska att du hade. Glöm aldrig att det alltid kommer finnas personer som inte har något som du har, som de önskar att de hade.
 
Inspirationen är tagen ifrån dessa tjejer: elin hanna ronjas fanny ella

Kommentarer
Postat av: Elin Lagerkvist

Jätte fint skrivet! Kram på dig <3

2012-12-17 @ 20:00:41
URL: http://elinlagerkvist.myshowoom.se
Postat av: EVELINA

så rätt!

sv: åh tack! :D

2012-12-17 @ 20:48:51
URL: http://amoureve.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0